perjantai 26. lokakuuta 2012

Israel 1,2,3

Mulla oli kamalan kylmä tänään kun pyörin pienessä jännityskuumeessa sängyssä ja rupesin ajattelemaan Israelia ja reilun kuukauden takaista reissua. Syyskuun alussa pakattiin siis rinkat melkein täyteen ja suunnattiin kesäkollegan, Annin ja parhaan yliopistoystäväni Johnathanin kanssa Israeliin.
Marraskuusta asti kuumoteltiin Annin kanssa jonkinlaista matkaa. Kesälle oli taas luvassa älyttömästi töitä, joten töiden ja yliopiston välillä tekisi mieli lähteä jonnekin lämpimään. Perusaurinkolomat eivät kuitenkaan kiinnostaneet, joten maaliskuussa päätettiin ottaa lennot Israeliin. Rehvasteltiin ja röyhisteltiin rintaa, että ollaanpa me huimapäitä, kun niin poliittisesti kireälle alueelle lähdetään. Oi pojat, olimmepa me väärässä.
Lähtöpäivänä Suomessa satoi kamalaa tihkusadetta ja oli yksi syksyn ensimmäisistä koleista säistä - täydellinen päivä siis lähteä lämpöön! Itse olin juuri edellisenä päivänä palannut New Yorkista ja Suomessa ehdin olla 25 tuntia. Mikäpäs siinä! Saimme ihan mukavat lennot Helsinki-Istanbul-Tel Aviv reitille, ja perillä Tel Avivissa olimme myöhään aamuyöllä. Turkish Airlinesin lennot ja Istanbulin olivat kyllä elämäni monikulttuurisin kokemus ja mä olen nähnyt paljon. Istanbuliin laskeutuessamme taustalla soi basaarimusiikki, ihmiset taputtaa laskeutuessa ja koneen vielä rullaillessa porukka nousee ja kaivaa kamoja lokeroista. Me olimme Annin kanssa valehtelematta se vähemmistö - kerrankin näin päin.
Annilla on allergia, jonka kanssa piti olla tarkkana - hostellissamme sattui onneksi olemaan suomalainen tyttö töissä, joka kirjoitti Annille varuilta lapun, jossa selitettiin allergian vakavuus. Tätä sitten esiteltiin kebabmyyjille :P
Tel Avivin kentällä meillä ei ollut minkäänlaisia ongelmia. Mulla oli jenkkien leimat sekä 3 vuoden takaiset Egyptin leimat, mutta niistä ei kysytty mitään. "Mitä teet täällä, tunnetko täällä ketään, milloin lähdet pois?" olivat ainoat kysymykset - olimme valmistautuneet paljon pahempaan. Rinkat saatiin todella nopeasti ja oltiin odottamassa junaa varmaan 45 min koneen laskeutumisesta. Johnathan tuli yksin Englannista seuraavana päivänä ja joutuikin sitten kuulusteluihin pahemman kerran, mutta se oli odotettavissakin - yksin matkaavat miehet kun ovat kovin epäilyttäviä.
Tel Avivissa yövyimme Gordon Hostellissa rannan tuntumassa. Hostelli oli vähän nuhjuinen, mutta passasi reppureissaajille ja etenkin meren läheisyys oli ehdotonta plussaa. Suuntasimme Annin kanssa heti aamusta rannalle, jolla makoilimme koko päivän. Iltapäivällä käytiin vähän shoppailemassa mm. Forever21:ssä :D Matkasimme johonkin ostoskeskukseen, jonka ohi melkein mentiin, koska sen ulkoseinissä ei ollut minkäänlaisia mainoksia. Ovella porukka kävi jonoon ja kaikkien laukut tarkastettiin matkalla sisään. Ostarilla vasta heräsimme siihen, kuinka militarisoitunut maa Israel on. Maassahan on käsityksenki mukaan 2-3 vuoden pakollinen armeija sekä tytöille että pojille ja näitä varusmiehiä/-naisia oli aivan kaikkialla. Jatkuvasti.
Yritimme myös käydä ostamassa maitohappobakteereja ja suihkusaippuaa apteekista - eihän siitä mitään oikein tullut, kun kaikki oli hepreaksi. Illalla Johnathan saapui ja melko samanlainen kaava toistui seuraavana päivänä - rannalle ja sitten käppäilemään.
Tel Aviv oli mulle ainakin suuri yllätys. Kaupunki on todella todella länsimainen eikä uskontojen törmäyksistä näy suurinpiirtein jälkeäkään. Kaupungin rakennetta on vaikea hahmottaa eikä siellä ole niin sanottua keskustaa vaan kauppoja ja kuppiloita jatkuu sinne tänne.
Ranta on todella mukava, joskin ainakin briteille hintava (me suomalaisethan ollaan totuttu kaikkeen kalliiseen..) ja tuolloinkin meille riitti +33 lämpöä ilmassa ja +29 meressä. Mä en ikinä, en siis ikinä ole hikoillut noin paljon tai nauttinut lämmöstä noin vähän. Aivan tuskaa :D
Vietettiin Tel Avivissa ensin 3 päivää, joista jokaisena pääsin onneksi lepäilemään rannalle. Iltapäivinä käveltiin ympäriinsä ja käytiin esimerkiksi Jaffassa, jonka kylkeen Tel Aviv kasvoi ja kohosi. Jaffakin oli jotenkin hassun kliininen, olin odottanut jotain epämääräistä vanhaa kaupunkia. Siitäkin huolimatta tuijottelin lumoutuneena Jaffan kivirakennuksia täydellisen turkoosia Välimerta vasten.
Rakastan myös kaikkia mahdollisia markkinoita ja basaareja, joten sellaiseen oli Israelissakin päästävä moneen otteeseen. Silmiinpistävin erikoisuus olivat kaikki irtotuotteet lämmössä ilman muoveja yms - kuivattuja hedelmiä, mausteita ja irtokarkkeja. Aivan kaikkialla.
Tel Aviv on aika.. no en sanoisi kallis, mutta ehkä hintava? Israel todellakin on länsimaa, jos ei kulttuuriltaan niin ainakin hinnoiltaan, varsinkin kaupungeissa. Tel Aviv tosiaan ei säväyttänyt niinkään, mutta lämpö ja ranta jos houkuttelevat, niin valitsisin Tel Avivin ihan milloin vain Välimeren kohteista, joissa olen käynyt.
Lisäksi rannalla oli todella vähän porukkaa, vaikka säät olivat mitä parhaimmat auringonpalvomiseen. Tel Avivin auringonlasku oli yksi mielettömimmistä, jonka olen koskaan nähnyt. Asiaan tietenkin vaikutti myös se, että olin parhaimpien tyyppien kanssa ja kaikki oli hyvin. Vähän taisi itkettääkin, kun kaikki oli niin hyvin. :)